Välkommen till den lilla verkstaden, här kan du få hjälp om oturen varit framme och du fått punktering eller om du bara vill skifta hjul eller däck egna eller levererade av oss.
Öppett tider
Orsaker till punktering och hur du undviker dem
Det finns olika anledningar till att du får punktering på bilen under sommaren. En av de vanligaste orsakerna beror på för lågt lufttryck. Ett lågt lufttryck i däcket gör däcket mer elastiskt och däcksidorna mer utsatta för skaderisk. Om du exempelvis kör i en kurva med lågt lufttryck kan däcket tryckas mot fälgkanten och orsaka punktering.
Moderna bilar är rustade med TPMS-system. Det är en indikator och varningssystem som meddelar dig när lufttrycket går under rekommenderat tryck i något av dina däck. Om din bil saknar varningssystemet av lufttryck bör du kontrollera däckens lufttryck var tredje vecka eller en gång i månaden.
Det är viktigt att du har rätt lufttryck och rekommendationen för lufttryck till din bil hittar du i bilens instruktionsmanual. Vi rekommenderar att du med fördel kan ha 0.2 bar över det rekommenderade lufttrycket. På så sätt blir däcket mer slitstarkt och du får bättre rullmotstånd och minskar bränsleförbrukningen.
Tänk på att om du har bilen lastad med mycket packning eller flera personer kan du behöva ha högre lufttryck.
Förutom vägarbeten kan det finnas andra typer av föremål och hinder på vägarna som utgör risk för punktering. Vid vägarbeten är det vanligt att det finns vassa stenar, grus och liknande som kan tränga in i däcket, speciellt om du kör i hög hastighet.
Det gäller även vid vägar där det inte sker vägarbeten och det kan också förekomma föremål, glas eller djur på vägarna som är hårda eller vassa. Du bör också se upp för hålor och hålla dig på vägen så du inte kör av vägkanten eftersom vissa vägkanter är vassa och höga.
Föremål på vägarna är svårare att undvika än lågt lufttryck i däcken. Det vi kan rekommendera för att minimera risken är att köra enligt hastighetsrekommendationer, speciellt vid vägarbeten, samt att hålla uppsikt och ordentligt avstånd till bilar framför och bakom. På så sätt har du bättre kontroll över situationen och kan agera om du ser något som kan vara en punkteringsrisk
Det finns egentligen tre typer av punktering: liten punktering så kallad smygpunktering, punktering där du har ett synligt hål i däcket och stor punktering där all luft åker ur däcket direkt och det kan upplevas som en smäll. Det går att köra med punktering kortare sträckor och även längre om däcket släpper ut väldigt lite luft.
Smygpunka och punktering orsakade av att något fastnat i däcket märks ibland inte direkt. Det beror på att däcket fungerar som det ska eftersom lufttrycket minskar långsamt och successivt. Tecken på att du fått punktering på bilen kan vara att bilen drar åt ett håll eller känns ostabil. Märker du något avvikande bör du stanna till, känna på däcken och eventuellt mäta lufttrycket om möjligheten till det finns.
Tänk också på att alltid byta slitna däck för en så säker körning som möjligt!
Punkteringen är ett faktum – vad gör jag?
Får du en stor punktering finns det inte mycket du kan göra själv, förutsatt att du inte har ett reservdäck/-hjul och verktygen som krävs för att byta däck. Du ska inte köra med punktering där hela däcket är trasigt eftersom det kan skada fälgen. Du får istället försöka rulla till närmsta parkeringsficka alternativt stanna bilen intill vägkanten.
Sätt i sådana fall på varningsblinkers och placera ut en varningstriangel ungefär 100 meter bakom bilen så kommande bilar blir uppmärksamma på dig. För att göra rätt enligt konstens alla regler bör du även ha reflexväst på dig. Sedan får du ringa bärgaren.
Om det exempelvis fastnat en spik, sten, glas eller annat vasst föremål i däcket bör du låta det sitta kvar. Ifall du drar ur föremålet är nämligen hålet och punka på bilen ett faktum. Om det får sitta i kan du med lite tur åka till närmsta verkstad eller hem och förhoppningsvis bara tappa lite lufttryck