Välkommen till den lilla verkstaden, här kan du få hjälp om oturen varit framme och du fått punktering eller om du bara vill skifta hjul eller däck egna eller levererade av oss.
Öppett tider
Upplever du det som att bilen drar i sidled eller att det skakar mer än det borde i den? Det kan vara ett tecken på att däcken inte är balanserade. Obalanserade däck ökar slitaget på både däcken och bilen. Den vanligaste anledningen till att däck är obalanserade är att de inte monterats på rätt sätt. Det kan också bero på att ett hjul inte är helt runt. I värsta fall kan gummits kontakt med vägen försämras och det påverkar greppet och trafiksäkerheten för alla i bilen.
Statisk och dynamisk balansering
Man brukar tala om två olika typer av balansering, statisk och dynamisk. Statisk däckobalans kan innebära att hjulet studsar och att det uppstår vibrationer. Det orsakas av att hjulet består av både lätta och tunga delar och att det gör det svårare för hjulet att rulla jämnt. Dynamisk däckbalans handlar om att de båda sidorna av ett däck ska väga lika mycket. Gör de inte det kan däcket börja vobbla.
Fördelarna med välbalanserade däck är stora
Förutom att obalanserade däck sliter på bilens stötdämpare, däckens greppmönster och bilens fjädring – helt i onödan – så försämras däckens prestanda om de inte är balanserade på ett fackmannamässigt sätt. Moderna däck från de främsta tillverkarna svarar snabbt och precist på förarens manövrar. Balansering innebär att du ger däcken möjlighet att prestera maximalt. Det är slöseri med pengar att investera i premiumdäck om du inte samtid ser till att de är optimalt balanserade. Även relativt små obalanser kan innebära att du inte får ut allt av dina påkostade däck.
Det är inte säkert att du själv märker att du är i behov av balansering. Låt oss ta en titt på däcken om du vill försäkra dig om att de rullar perfekt. Återkopplingen och trafiksäkerheten försämras extra mycket om du har en lättare personbil med däck som inte är balanserade. En balansering kan medföra att du slipper byta däck i förtid. Ju tyngre ett fordon är desto mindre blir effekten av att däcken inte är perfekt balanserade.